Հոկտեմբերի 9-ին Եվրախորհրդարանը կքննարկի մի բանաձև, որը պահանջում է պատժամիջոցներ կիրառել «Վրացական երազանք» իշխող կուսակցության հիմնադիր Բիձինա Իվանիշվիլիի նկատմամբ։ Եվրախորհրդարանի պատգամավորները «կտրականապես դատապարտում են» Բիձինա Իվանիշվիլիի անձնական դերը «շարունակվող քաղաքական ճգնաժամը կազմակերպելու և Վրաստանի արևմտամետ կուրսը հօգուտ Ռուսաստանի համակարգված սաբոտաժի ենթարկելու համար»։               
 

ՀՅՈՒՐԸՆԿԱԼՈՒԹՅՈՒՆԸ ԵՎ ԽՈՐՏԿԱԲԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ՀԱՅՈՑ ՔԱՂԱՔԱԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ԱՆՔԱԿՏԵԼԻ ԲԱՂԱԴՐԻՉՆ ԵՆ ԵՎ ՈՒՆԵՆ ՌԱԶՄԱՎԱՐԱԿԱՆ ԱՐԺԵՔ

ՀՅՈՒՐԸՆԿԱԼՈՒԹՅՈՒՆԸ ԵՎ ԽՈՐՏԿԱԲԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ՀԱՅՈՑ ՔԱՂԱՔԱԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ԱՆՔԱԿՏԵԼԻ ԲԱՂԱԴՐԻՉՆ ԵՆ ԵՎ ՈՒՆԵՆ ՌԱԶՄԱՎԱՐԱԿԱՆ ԱՐԺԵՔ
23.12.2011 | 00:00

ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԽՈՀԱՆՈՑԸ` ՎՏԱՆԳՎԱ՞Ծ
Հայ իրականության մեջ ոմանց համար խոհանոցը սոսկ ուտեստներ և կերակուրներ եփելու տեղ է և ուրիշ ոչինչ: Մինչդեռ հյուրասիրությունը լուրջ մշակույթ է, մարդկային շփումների և մտքերի փոխանակման հրաշալի հնարավորություն: Հյուրընկալությունը և խորտկաբանությունը հայոց քաղաքակրթության անքակտելի բաղադրիչն են և, հարկավ, ունեն ռազմավարական արժեք: Հավելենք նաև, որ միայն հայերն ունեն հյուրամեծարության աստված` Վանատուր, որը խոր հետք է թողել մեր հոգեբանության և մտածողության մեջ: «Վանատուր» նշանակում է «օթևան տվող, պահող, պահպանող»: Համարվել է պանդուխտների, ճամփորդների հովանավորը և նրանց ապաստան տվողը:
Ցավոք, մենք այսօր կտրված ենք մեր արմատներից և ակունքներից: Իսկ այս պարագան օգտագործում են մեր թշնամիները և հակառակորդները: Մեր չիմացությունը և անտեղյակությունը հղի են բազմաթիվ վտանգներով և պատուհասներով: Այսպես, հայության դեմ արդեն երկար ժամանակ մղվում է քաղաքակրթական պատերազմ: Դրա դրսևորումներից մեկն էլ խորտկաբանական ուղղությունն է, այն է` ազգային խոհանոցի զավթումը և մեր ինքնությանը խորտակիչ հարված հասցնելը: Այնպես որ, պետք է խորությամբ իմանանք հայոց քաղաքակրթությունը և ազգային համակարգով դիմագրավենք մեր դեմ սանձազերծված համընդգրկուն հարձակմանը: Միով բանիվ, մեր ինքնությունը և ազգային նկարագիրը վտանգված են: Հարկավոր է սթափվել և զգաստանալ:
Խորտկաբանության ոլորտում մեր սխալները բազում են և բազմաթիվ: Այսպես, հայտնի է, որ Հայկական լեռնաշխարհը խաղողագործության և գինեգործության հայրենիքն է: Այդ մշակույթն այնքան հին է, որ նույնիսկ դժվար է նշել կոնկրետ ժամանակը: Հնագիտական բազմաթիվ գտածոներ և հնավանդ վավերագրեր (օրինակ` Աստվածաշունչը) վկայում են, որ Նոյը, ջրհեղեղից հետո, խաղողի որթեր է տնկել և գինի քաշել: Խաղողագործության գոյության մի վկայություն է նաև Սուրմառուի (Սուրբ Մարիի) գավառի Իգդիր բնակավայրը, որը նշանակում է այգի դիր: Սա է անժխտելի իրողությունը:
Բայց քանի որ մենք օրենսդրորեն գրանցում չարեցինք, ապա դա շտապեցին անել մեր ճարպիկ հարևանները` վրացիները: ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ն վրացական հայտը գրանցել է. Վրաստանը խաղողագործության և գինեգործության օրրանն է, և այդ մշակույթը 8 հազար տարվա պատմություն ունի: Խնդիրն այն է, որ հայկական պատմական տարածքները հայտնվել են նրա տիրապետության տակ, որը նրանց «իրավունք է տալիս» յուրացնելու ուրիշի քաղաքակրթական ավանդը: Ի՜նչ հրաշալի է, այնպես չէ՞: Հիմա վրացիները զարգացնում են իրենց հաջողությունները. չէ՞ որ անպատիժ կերպով տարիների ընթացքում սեփականել են հայկական խոհանոցի շատ արդյունքներ (պուրի հաց` փռի հաց, խինկալի` խնկով լի, խաշի և այլն): Այժմ հերթի է դրված լավաշի սեփականումը, որը ևս միայն հայերին բնորոշ ուտեստ է: Թոնիրը զուտ հայկական երևույթ է, որը կապվում է մեր լույսի (արևի) պաշտամունքի հետ: Սա ևս հայեցակարգային (կոնցեպտուալ) իշխանության բացակայության տխուր և բնական հետևանքն է:
Դեռ ավելին, ամբողջ Երևանը ողողված է «վրացական» կոչված ռեստորաններով, խորտկարաններով և այլն, ուր հայկական խոհանոցի հազարամյակներով հայտնի կերակուրները մատուցվում են իբրև վրացական: Օրինակ` Ա. Խաչատրյան փողոցում գտնվող խորտկարանը: Զավեշտն այն է, որ մուտքի մոտ դրված մանրավաճառ կինտոն դիտվում է վրացի, իսկ շենքի ճակատին գրված է ոչ ավելի, ոչ պակաս... «գենացվալե»: Սա հայկական սրտակցության և ջերմության արտահայտություն է, մոտավորապես «կյանքիդ մեռնեմ» խոսքի պատճենը: Մեզ օտարահաճություն կամ ստրկամտություն պետք չէ, այլ ազգային բարձր գիտակցություն, որն անխաթար է պահում մեր արժեքները: Մինչդեռ ակնհայտ է, որ հանրաճանաչ կինտոն ընդամենը Թիֆլիսի հայերի քաղաքային մշակույթի դրսևորումն է` կենսասիրության և վայելքի փիլիսոփայությամբ: Նվագախումբն էլ նվագում է հայկական երաժշտություն: Ստացվում է, որ մենք կատարում ենք օտարի պատվերը` քարոզում ենք «վրացական» խոհանոցը և վնասում մեր ազգային շահերը:
Դառնանք մեր մյուս «բարյացակամ» հարևաններին, ովքեր իրենց երկիրը «սարքել են» Մեծ Հայքի Փայտակարան նահանգի զավթված տարածքներում: Նրանք, քոչվորի և կողոպտիչի «բնական» իրավունքով, շատ բան են խլել, օրինակ` բուն հայկական տոլման, որն ունի 100 տեսակ: Ադրբեջանցիները ՀՀ-ում լույս տեսած «Очерки истории стран Южного Кавказа¦ (Ереван, 2009 г.) գրքում այդ կերակուրը ներկայացնում են որպես ադրբեջանական ազգային կերակուր` «դոլդուրմա»` լցոնած ուտեստ տեսքով: Այս պատմության մեջ ամենացնցողը և զավեշտալին այն է, որ Երևանի կենտրոնում կա ռեստորան` «Դոլմամա» անվամբ: Լավ, տգիտություն, բայց այս աստիճանի՞, և գումարած նաև նահանջային հոգեբանություն: Ասենք, որ բառի հիմքը «տոլի» արմատն է, որ վաղնջահայերենում նշանակում է խաղողի որթ կամ վազ: Մի՞թե սա այդքան բարդ բան է, որպեսզի մի փոքր մտածենք` «զմտավ ածենք»: Ավելին ասենք, մեր ռեստորաններում տոլման կերակրացանկերում ներկայացվում է «դոլմա» ձևով:
Հիմա էլ խոսենք մեր մյուս «քաղաքակիրթ» հարևանների` թուրքերի մասին: Վերջիններս ևս ամեն ինչ յուրացնում են` ըստ ԱՄՆ-ի նախագահ Վուդրո Վիլսոնի Իրավարար վճռի` իրավականորեն մեզ պատկանող տարածքները (Արևմտյան Հայաստան), մշակույթը, պատմությունը և, իհարկե, խոհանոցը: Խոսքն օրերս մեծ աղմուկ հանած «հարիսա» կերակրատեսակի յուրացման մասին է: Միանգամից ասենք, որ այդ բառը նշանակում է «հարիր սա»: Էլ չենք խոսում այն մասին, որ Հայկական լեռնաշխարհը ցորենի քաղաքակրթության օրրանն է, ուր առաջինն է հայ մարդը ցորեն մշակել մոտավորապես մ. թ. ա. XIII-XII հազարամյակներում: Իսկ ձավարը հացահատիկային մշակաբույսերի (ցորեն, գարի, հաճար և այլն) ամբողջական կամ աղացած հատիկներից պատրաստված սննդամթերք է: Ձավարի տեսակներն են կորկոտը (աղացած, հում), բլղուրը (խաշած աղացած) և այլն:
Եվ ահա մեր հերթական սխալը. համացանցային տեղեկույթը վկայում է, որ հարիսան արդեն սեփականվել է: Նոյեմբերի 22-29-ին Բալի կղզում (Ինդոնեզիա) ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի հերթական նստաշրջանի ժամանակ Թուրքիան հասել է այն բանին, որ հարիսան «քեշքեք» անունով մտցվել է ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի «Ոչ նյութական ժառանգության» ցանկ` իբրև թուրքական ազգային ճաշատեսակ: Այս մասին է նշում նաև թուրքական «Հուրիեթ» թերթը: Բնական հարց է ծագում` իսկ ի՞նչ է արել հայկական պատվիրակությունը, ինչո՞ւ չի կանխել դա:
Այս առումով հարկ ենք համարում նշել, որ հայկական խոհանոցի պաշտպանության ուղղությամբ մեծ գործ են անում «Հայ խոհարարական ավանդույթների զարգացման և պահպանման» հասարակական կազմակերպությունը (նախագահ` Ս. Մամուլյան, քարտուղար` Վ. Անթանեսյան), կենսաբան Ս. Ավագյանը, գրող, հրապարախոս Լ. Ավետիսյանը և այլք: ՀԿ-ն հանդես է եկել մի նախաձեռնությամբ, որ հունիսի 12-ը հռչակվի Խոհարարի օր, և նամակով դիմել է ՀՀ Ազգային ժողովին: Կարծում եմ` ճիշտ կլինի դրական լուծել այս օրախնդիր հարցը, որն ամենից առաջ քաղաքակրթական հիմնախնդիր է:
Այն էլ ասենք, որ համաշխարհային խոհանոցի ճանաչված և լավագույն գիտակ, ակադեմիկոս Վ. Պոխլյոբկինը «Большая энциклопедия кулинарного искусства: все рецепты¦, (Москва, 2008 г.) գրքում արձանագրում է. «Հայկական խոհանոցը Ասիայի հնագույն խոհանոցներից մեկն է և ամենահինը` Անդրկովկասում»: ՈՒշագրավ է, որ այս փաստը հավաստում է չեզոք աղբյուրը և օտար մասնագետը:
2011 թ. ապրիլի 25-30-ին Պալմա դե Մայորկայում (Իսպանիա) տեղի ունեցավ ազգագրական արվեստի փառատոն: Ցավոք, «թուրքական» պարը, իսկ ավելի ստույգ համշենահայերի պարը ստացավ Գրան մրցանակ, քանի որ Իսպանիան վարում է թուրքամետ քաղաքականություն: Բարեբախտաբար, ժողովրդական լավագույն պարի անվանակարգում հայկական պարն արժանացել է առաջին մրցանակին: Ներկայացվել է ժողովրդական պարերի ծաղկաքաղ` հիմնական շեշտը դնելով հռչակավոր յարխուշտա պարի վրա: Այս հաղթանակում մեծ դեր կատարեցին Իսպանիայում ՀՀ գործերի հավատարմատար Խորեն Տերտերյանը և հայկական պարի խորագիտակ մասնագետ, ազգային աշխարհայացքի կրող, «Կարին» ազգագրական երգի-պարի համույթի ղեկավար Գագիկ Գինոսյանը: Այս փաստը լավագույնս ցույց է տալիս, որ կազմակերպված և համակարգված գործողությունների դեպքում մենք կարող ենք հաջողություն ակնկալել:
Բայց միայն խոհանոցը չէ, որ վտանգված է: Կան նաև այլ ոչ պակաս կարևոր խնդիրներ: Նույն կերպ էլ հայերս կարողացել ենք որպես ազգային ցեղատեսակ գրանցել հայկական գամփռը: Դեռևս պաշտոնապես թուրքական տեսակ են գրանցված Վանա նշանավոր կատուն, հայկական մուֆլոնը, իսկ արցախյան նժույգը` ադրբեջանական և այլն: Այսինքն` դեռ շատ անելիքներ և ծրագրեր ունենք, որոնք պետք է անհապաղ կյանքի կոչվեն: Ոչ մի բան չի կարելի զիջել մեր թշնամիներին և «բարեկամներին»:
Մեկ տխուր և մտահոգիչ հանգամանքի մասին, որն արդեն դարձել է տխուր իրականություն: Տարբեր մասնագիտությունների և հասարակական դիրքի տեր մարդկանց, նաև պաշտոնյաների հետ զրույցներում աչքի են զարնում ազգային արժեքների բացարձակ անտեղյակությունը, սրտացավության իսպառ բացակայությունը և զարմանալի անտարբերությունը: Թվում է, թե հայ մարդն իրեն իր քաղաքակրթության և երկրի տերը չի զգում:
Դեպի ո՞ւր ենք գնում, տիկնայք և պարոնայք, մաս-մաս զիջել և թշնամուն հանձնել Հայոց քաղաքակրթությո՞ւնը, Հայոց երկի՞րը և պայքարի ծանր գնով ձեռք բերած պետությո՞ւնը: Մի՞թե սա ինքնասպանություն չէ: Իսկ ի՞նչ եղան մեր արժանապատվությունը, ինքնասիրությունը և պատվախնդրությունը: Մի՞թե մենք ի վիճակի չենք ունենալու ազգային և պետական մտածողություն:
Ռուբեն ՆԱՀԱՏԱԿՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2243

Մեկնաբանություններ